2011.okt.19.
Lehet,hogy valakit érdekel ez a téma.Esetleg azért is mert,kicsit "FORRAADALMI NAPOKAT" élünk át,és még a XXI.század forradalmi módszertana nincs kidolgozva.Talán mindehhez igy,ilyen formában mi is hozzájárulhatunk.
Az alábbi szöveget a Wikipédiából vettem át!
Osztályelmélet
"Nem az én érdemem, sem a modern társadalomban levő osztályok létezésének, sem ezek egymás közötti harcának felfedezése. Polgári történetírók már jóval előttem ábrázolták az osztályok e harcának történelmi fejlodését, polgári közgazdászok pedig az osztályok gazdasági anatómiáját. Ami újat én tettem, az az volt, hogy kimutattam:
- hogy az osztályok létezése csak a termelés fejlődésének meghatározott történelmi szakaszaihoz van kötve;
- hogy az osztályharc szükségszerűen a proletariátus diktatúrájához vezet;
- hogy maga ez a diktatúra csak átmenet az összes osztályok megszüntetéséhez és az osztály nélküli társadalomhoz" [3]
Lenin hagyományossá vált felosztása ([1]) szerint a marxizmus három alkotórésze:
- marxista filozófia – a dialektikus materializmus
- marxista gazdaságelmélet – a politikai gazdaságtan marxista iskolája
- marxista politikaelmélet – a tudományos szocializmus
A marxizmus három forrása (Lenin nyomán):
1. A klasszikus német filozófia: a hegeli dialektika és a feuerbachi materializmus;
2. az angol közgazdaságtan: Smith, Ricardo;
3. az utópista szocializmus (Saint-Simon, Fourier, Owen, Babeuf).
2011.szept.26.
Daniel Bensaïd – Puissances du communisme
1843-ben „A társadalmi reform előrehaladás a kontinensen” c. cikkében a fiatal Engels (aki ekkor mindössze 20 éves volt) a kommunizmust úgy írta le, mint ami „szükséges konklúzió, amelyet kötelességünk levonni a modern civilizáció körülményeiből kiindulva”.
Azaz összességében a kommunizmust egy logikus következtetésnek látta, az 1830-as forradalom következményeként, amely során a munkások „visszatértek a dolog élő gyökereihez és a nagy forradalom tanulságaihoz, szenvedélyesen magukhoz ragadva Babeuf kommunizmusát.”
A fiatal Marx számára ezzel szemben ez a kommunizmus még csak egy «dogmatikus absztrakció» volt, a «humanizmus elvének ösztönös, eredeti megnyilvánulása». A megszületőben lévő proletariátus a «emancipációjának doktrínerjeinek karjaiba vetette magát», „szocialista szekták” és zavaros elmék karjaiba, akik „humanista szózatokat mondtak” az „egyetemes testvériség milleniumáról”, mint az „osztályviszonyok képzeletbeli eltörléséről”. 1848 előtt ez a kísértetszerű, programmal nem rendelkező kommunizmus különböző egalitárius szekták, Étienne Cabet „Ikária” c. regénye által inspirált álmodozások „eldurvult” alakjában tűnt föl és kísértett, gomolygott a korszellemben.
... Az absztrakt ateizmus meghaladása már itt egy új, társadalmi materializmust implikált, amely nem más mint maga a kommunizmus: „mint ahogy az ateizmus mint Isten megszüntetése az elméleti humanizmus létrejövése, a kommunizmus mint a magántulajdon megszüntetése a valóságos emberi életnek mint az ő tulajdonának vindikálása” [Marx: Gazdasági-Filozófiai kéziratok]. Korántsem valamiféle vulgáris antiklerikalizmus, ez a kommunizmus „a gyakorlati humanizmus […] létrejövése”, amely számára már nem pusztán a vallási elidegenedettség leküzdése a feladat, hanem a valós társadalmi elidegenedettség és nyomorúság meghaladása, hiszen ez utóbbiakból származik a vallás iránti szükséglet.
1848 fundamentális tapasztalatától a Párizsi Kommünig a fönnálló rend megdöntését zászlajára tűző „valóságos mozgalom” formát és erőt nyert, elsöpörve a «szektás bohócbábukat» és nevetségessé téve a „tudományos tévedhetetlenség orákulumi hangját”. Másképpen kifejezve a kommunizmus, ami kezdetben szellemi állapot (vagy állásfoglalás), azaz „filozófiai kommunizmus” volt, megtalálta politikai formáját. Negyedszázad alatt a kommunizmus felnőtt: filozófiai és utópikus megjelenési módjaitól eljutott az emancipáció végre meglelt politikai formájához.
1. Az emancipáció jelszavai nem tudták sértetlenül és tisztán átvészelni a huszadik század borzalmait. Azt mondhatjuk, hogy a mesékben szereplő állatokhoz hasonlóan nem haltak meg egészen ezek a szavak, de mind súlyosan megsebesültek. „Szocializmus”, „forradalom”, sőt még az „anarchia” is: alig jártak jobban, mint maga a „kommunizmus” kifejezés. A „szocializmus” belekeveredett Karl Liebknecht és Rosa Luxemburg meggyilkolásába, a gyarmati háborúkba, majd a polgári kormányokkal való kollaborációba, míg végül egészen elvesztette minden tartalmát, ahogy „kiterjedését” egyúttal folyamatosan növelte. Módszeres ideológiai kampánnyal sikerült elérni, hogy sokak szemében a forradalom fogalma az erőszakkal és terrorral legyen azonos. A kommunizmus egyike azoknak a szavaknak, amelyek nagy ígéreteket és a jövőre vonatkozó álmokat hordoztak magukban – és ez a szó történetének legsúlyosabb sebesülését akkor szenvedte el, amikor az állami-bürokratikus gondolkodás foglyává és egy totalitárius történelmi kísérlet szolgájává vált. A kérdés mármost az, hogy ezekből a „sebesült szavakból” van-e olyan, amelynek meggyógyítása és talpra állítása, újbóli útnak indítása megéri a fáradságot.
2. Ehhez szükséges átgondolnunk mi lett a huszadik század kommunizmusából. Ez a szó nem létezhet az időn kívül és anélkül, hogy tekintetbe vennénk a történelmi megpróbáltatásokat, amelyeknek alávetették. A „kommunista” szó használata az egyszerre autoriter és [gazdaságilag] liberális kínai állam leírására sokkal súlyosabb teherként nehezebb terhet jelent (és sokkal több ember szemében), mint bármi, amit a „kommunista hipotézis” újabb törékeny elméleti és kísérleti hajtásai kompenzálni tudnának. A kísértés, hogy kivonjuk magunkat a kritikai jellegű történeti áttekintés feladata alól ahhoz vezet, hogy a kommunista gondolatot bizonyos atemporális [időn kívüli] „invariánsokká” alakítjuk, olyan gondolatokká, melyek az igazságosságtól és emancipációtól függetlenek – ahelyett, hogy a kommunizmust specifikus politikai formaként fognánk föl, az emancipáció programjának szükséges formájaként a tőkés domináció korszakában. A szó így tehát politikai precizitásából veszít, miközben etikai és filozófiai relevanciájának területe kitágul. Az egyik kritikus kérdés természetesen az, hogy a Szovjetunióban kialakult bürokratikus despotizmus az októberi forradalom legitim örököse-e, vagy egy bürokratikus ellenforradalom gyümölcse. Az utóbbi hipotézist nem csak a perek, tisztogatások, a masszív deportálások ténye támasztja alá, hanem a szovjet társadalom és államapparátus teljes felforgatása a harmincas években.
3. Nem lehet rendeletekkel új szókincset létrehozni. A szókincs és a szóhasználat hosszú folyamat során alakul ki, a gyakorlaton és a különböző tapasztalatokon keresztül. Ha engednénk annak a törekvésnek, hogy a kommunizmust a sztálini totalitárius diktatúrával azonosítsuk, az azt jelentené, hogy kapitulálunk az átmeneti győztesek előtt, összekeverjük a forradalmat a bürokratikus ellenforradalommal és lezárjuk a „bifurkációk” azon fejezetét, ami pedig az egyetlen, amiben helye van a reménynek. Ez pedig azt is jelentené, hogy helyrehozhatatlan igazságtalanságot követünk el az ismert és anonim legyőzöttekkel szemben, akik szenvedélyesen megélték a kommunista eszmét, és akik egyben életet adtak az eszmének, szemben a róla alkotott karikatúrákkal és hamisítványokkal. Szégyen azokra, akik lemondanak a kommunizmusról is, amikor lemondanak a sztálinizmusról és azokra, akik csak addig és annyiban voltak kommunisták, ameddig és amennyiben sztálinisták voltak!1
4. A kapitalizmus borzalmával szembenálló – lehetséges és szükséges – „másik” összes megnevezési kísérlete közül a „kommunizmus” szó az, amelyik a legtöbb történelmi jelentést és értelmet, illetve a legtöbb robbanékony programmatikus tartalmat hordoz magában. Ez a szó idézi föl legjobban a dolgok megosztásának és az egyenlőségnek közösségiségét, a hatalom nyilvánossá-közössé tételét, az egoista érdekkalkulációval és az univerzális versennyel szembeállított szolidaritást, az emberiség közjavainak védelmezését (legyenek azok természeti vagy kulturális kincsek), az ingyenesség szférájának kiterjesztését (azaz az áruszféra visszaszorítását [démarchandisation]) az alapvető szükségletek teljes területére, szemben a Föld privatizációjának általános zsákmányszerzési logikájával.
5. A kommunizmus szintén neve a társadalmi gazdagság egy másik mércéjének, amely különbözik az értéktörvény és az árulogika értékmeghatározási eljárásától. A „szabad és torzítás nélküli verseny” alapja az „idegen munkaidő elsajátítása” [Grundrisse, MEM 46/2., 172.o.]. Ez a mechanizmus kvantifikálni akarja a kvantifikálhatatlant, az emberi nem a természeti környezethez fűződő, saját reprodukciójához szükséges érzékletes, sajátos viszonyát pedig redukálni az absztrakt munkaidő szegényes közös mércéjére. A kommunizmus a gazdagság egy másik mércéjének neve, egy olyan ökológikus fejlődésé, ami minőségileg különbözik a növekedés pusztán mennyiségi fogalmától. A tőkefelhalmozás logikája nem csak a profitra való termelést követeli meg, szemben a társadalmi szükségletekre való termeléssel, hanem a „fogyasztás új formáinak termelését”, a fogyasztás szférájának állandó kibővítését az „új szükségletek és új használati értékek létrehozásán keresztül”: ebből származik ”az egész természeti világ kizsákmányolása” és a „föld mindenoldalú kizsákmányolása”. A tőkének ez a pusztító fékezhetetlensége, olthatatlan éhsége adja ma egy radikális öko-kommunizmus megteremtésének aktualitását.
6. A kommunizmus kérdése először is – a Kommunista kiáltvány szerint – a tulajdon kérdése: „[…] a kommunisták ebben az egyetlen kifejezésben foglalhatják össze elméletüket: a magántulajdon megszüntetése” [Kommunista Kiáltvány, 2. fejezet], ami a termelés és a csere eszközeire vonatkozik, amelyek nem összekeverendők a személyes használati tárgyakkal. És „undefinedindezekben a mozgalmakban a kommunisták a mozgalom alapvető kérdéseként a tulajdon kérdését helyezik előtérbe, függetlenül attól, hogy ez a kérdés többé vagy kevésbé fejlett formát öltött-e.” [uo., 4. fejezet] A Kommunista Kiáltvány második fejezetét lezáró tíz pontból tulajdonképpen hét a tulajdonformával kapcsolatos: a földtulajdon kisajátítása és a földjáradék állami kiadásokra fordítása; erős progresszív adó; a termelés és a csere eszközeinek örökölhetőségének eltörlése; az összes emigránsok és lázadók tulajdonának elkobzása; a hitel centralizálása az állam kezében nemzeti bank révén; a közlekedésügy társadalmiasítása és az általános és ingyenes oktatás mindenkinek; „a nemzeti gyárak, termelési szerszámok gyarapítása”, a parlagon lévő, elhanyagolt földek megművelhetővé tétele. Ezek a lépések mind abba az irányba tendálnak, hogy valamiféle demokratikus politikai kontrollt alakítsanak ki a gazdaság fölött, a közjó elsődlegességét az önérdekkel szemben, a köztérnek a magántérrel szemben. Nem a tulajdon minden formájának eltörléséről van szó, hanem „a modern polgári magántulajdon”, „a termékek olyan előállításának és elsajátításának” módja eltörléséről, ami azon alapul, hogy az egyik ember a másikat kizsákmányolja.
7. Két jog egymásnak feszülésekor – ahol az egyik a tulajdonosok joga a közjavak kisajátítására és a fölöttük való rendelkezésre, míg a másik a tulajdon nélküliek joga a létezéshez – „az erőszak dönt” [német eredetiben: Gewalt, franciául: la force], írja Marx. [A tőke I. kötet, 3. szakasz, 8. fejezet] Az osztálykonfliktusok teljes modern történelme, a németországi parasztháborúktól kezdve át az angol és francia forradalmon egészen az utóbbi század szociális forradalmaiig ennek a konfliktusnak a története. E harcok során fokozatosan kialakult egy új legitimitás, amelyet szembe lehet állítani az uralkodó osztályok legalitásával, jogrendszerük igazságosság-fogalmával. Mint „az emancipáció végre megtalált politikai formája”, mint az állam hatalmának „eltörlésére” tett kísérlet, mint a „szociális Köztársaság” megvalósítása a párizsi Kommün ennek az új legitimitásnak a megjelenését illusztrálja. A Kommün tapasztalatai számos népi önszerveződési és önigazgatói kísérletet inspiráltak a későbbi forradalmi szituációkban: munkástanácsok, szovjetek, katonatanácsok, szakszervezetek [cordons industriels], lakóhelyi közösségek, mezőgazdasági szövetkezetek, amelyek a politika „deprofesszionalizálására”, a társadalmi munkamegosztás módosítására törekednek, megpróbálják létrehozni az állam (mint a társadalomtól elkülönülő bürokratikus szerv) elhalásának előfeltételeit.
8. A tőke uralma alatt minden látszólagos előrelépésnek megvan az ellenpárja a visszalépés, a rombolás tekintetében. A kapitalista fejlődés in fine mindig csak „a szolgaság formájának módosulása”. A kommunizmus más alapelveket és más kritériumokat jelent, mint a szükséges hozam és a pénzben kifejezett rentabilitás parancsa. Először is a kényszerűségből végzett munka időtartamának drasztikus csökkentését és magának a munka fogalmának a megváltozását: nem lehetséges addig a személyes fejlődés a „szabadidőben”, amíg a legtöbb ember számára a munkavégzés az elidegenedés és a személyiség megcsonkításának szférája. A kommunista perspektíva szintén magában foglalja a férfi-nő viszony radikális megváltozását: a nemek közti kapcsolat a más-ság [altérité] megtapasztalásának legelső és legfontosabb alkalma és amíg itt fönnáll az elnyomás viszonya, addig a „másik” (legyen akár kulturálisan, bőrszínében, szexuális orientációjában eltérő az uralkodó normalitástól) mindig az elnyomás áldozata lesz. A valódi haladás pedig – a kommunista perspektívában – a szükségletek fejlődését és finomodását jelenti, s ezek sajátos,megismételhetetlen együttese tesz minden embert egyedülálló lénnyé, akinek egyedisége egyben az emberi nemet is gazdagabbá teszi.
9. A Kiáltvány szerint a kommunizmus „olyan társulás […], amelyben minden egyes ember szabad fejlődése az összesség szabad fejlődésének feltétele”. Azaz az egyén szabad fejlődésének olyan maximájaként, amelyet nem lehet összekeverni sem a reklámok konformizmusa által meghatározott individualitás nélküli individualizmus délibábjaival, sem a kaszárnyaszocializmusok durva egalitarizmusával. Minden egyes ember egyedi szükségleteinek és képességeinek szabad fejlődése hozzájárul az emberi nem egyetemes fejlődéséhez. Megfordítva, az egyes emberek szabad fejlődése implikálja mindenki szabad fejlődését, hiszen az emancipáció nem a magányos ember élvezete.
10. A kommunizmus nem egy absztrakt, tiszta eszme, sem pedig egy doktrinér modell a „helyes” társadalomról. Nem egy új állami rezsim vagy egy új termelési mód neve. Ehelyett az a valóságos mozgás vagy mozgalom, amely szüntelenül meghaladja és fölforgatja a fönnálló rendet. De egyben cél is: az előbbi mozgás által rajzolódik ki, orientálja és lehetővé teszi annak eldöntését, hogy mi az, ami közelebb visz a célhoz és mi az, ami eltávolít tőle – ezáltal segít túllépni az elvtelen politizáláson, a kifutás nélküli akciókon, a napról napra való improvizáláson. Így tehát a kommunizmus nem tudományos „ismeret” a célról és az odavezető útról, hanem stratégiai, szabályozó hipotézis. Elválaszthatatlan neve a redukálhatatlan álomnak egy másik világról, ahol az igazságosság, az egyenlőség és a szolidaritás uralkodik; a valóságos mozgás, amely a fönnálló rend felforgatására tör a kapitalizmus határain belül és egyben a hipotézis, amely irányítja ezt a mozgást a tulajdon- és hatalmi viszonyok radikális átalakítása felé, távol tartva a „kisebbik rosszabbal” kötött megbékéléstől, amely a legrövidebb út a még rosszabb felé.
11. A szociális, gazdasági, ökológiai és erkölcsi válság, amivel a kapitalizmus szembenéz, és amire egyre fokozódó szélsőséges kilengésekkel és irracionalitással válaszol, egyszerre fenyegetve az emberi nem túlélését és a bolygó épségét, újra kialakítja „a radikális kommunizmus aktualitását”, amelyről már Benjamin is beszélt, akkor a két világháború közötti időszak borzalmaival szembenézve.
1 ld. Dionys Mascolo, A la recherche d’un communisme de pensée, Editions Fourbis, 2000, p. 113.
*A cím nagyon nehezen lefordítható. A „puissance” egyszerre jelent erőt, hatalmat, képességet és jelentőséget, tehát a cím: A kommunizmus ereje/képességei/hatalma/hatóköre. Úgy éreztük talán a francia cím meghagyása (ezzel a magyarázattal) a legjobb megold
Valamikor egy könyvet olvastam Berkesi Andrastol.Ö az egykori Szocialista/közössegi/ embertipust fogalmazta meg es irta le.Mivel velemenyem szerint baloldalinak lenni es ez a FOGALOM nem all egymastol messze ime amit irt rola.Nem pontosan es nem szo szerint.
"A közössegben elö es a közössegert tenni akaro ember,akit nem csak a sajat egyeni boldogulasa es jolete erdekel,hanam embertarsai sorsa,igy a többseg elete is erdekli.
A baloldali ember megha elfogadja a mostansag szocialis piacgazdasagnak nevezett rendszert ami nem mas mint a kapitalizmus, azt csak felteteles modban tegye meg.Ugyanis barhogy is van,de e tarsadalomban vannak gazdasagi, szocialis feszültsegek,tarsadalmi egyenlötlensegek.Mindinkabb nagyobb lesz a res a szegenyebb retegek es a gazdagok,nagyon gazdagok között.Az nem lehet,hogy a berböl es fizetesböl elök mindinkabb a szegenyseg hataran eljenek es a gazdagok meg gazdagabbak legyenek.Velemenyem szerint a megtermelt javak egyenlöbb,igazsagosabb elosztasa a fö feladata egy baloldali gondolkodasu embernek.
Gondolom ezt a temat mar sokan es sokszor ertekeltek,de hat attol független komoly kerdes az,hogy milyen ideologiat kepviseljen egy baloldali.Mintahogy irtam ha elfogadja a szoc.piacgazdasagot akkor elöször az egyen az individum boldogulasat helyezi elöterbe.Erre jo pelda a szabaddemokratak gondolkodas modja,ami azt mondja ki,ha az egyenneknek jol megy akkor az egyenekböl allo közössegnek is jol megy a sora.
A masik gondolatmenetben pedig ugy ervelhetünk,hogy ha a közössegnek meg van mindene ertem ez alatt az anyagi joletet akkor a közösseget alkoto emberek is jol erzik magukat,meg van mindenük.
KOMCSIK
Koterba, 2011, augusztus 27 - 11:12
KI A KOMCSI MA MAGYARORSZÁGON? MIELŐTT ELKAPKODNÁTOK A VÁLASZT ÉS RÁM MUTOGATNÁTOK, AZÉRT EL LEHETNE EZEN KICSIT TÖPRENKEDNI, MÁR CSAK, HOGY NE TÖMJÜK HÜLYESÉGEKKEL EMBERTÁRSAINK FEJÉT...
FEJÉT...
Húsz év kevés volt ahhoz, hogy befejeződjön Magyarországon a vad kommunistázás, a jobboldal és sajnos a baloldalon is néhányan – főként a liberálisok- oly boldogan használják szitokszóként, mint a kisgyerek, akit felvilágosítottak óvodás társai, hogy van ám a kukinak más neve is, és hogy milyen jókat lehet nevetni a felnőtteken, mikor sápítoznak ismeretlen jelentésű szavak kimondása hallatán.
Ki is hát a kommunista ma Magyarországon?
Ha a szó eredeti jelentéséből indulunk ki, akkor kommunistának a klasszikus marxistákat nevezhetjük, akik egy olyan közösségi tulajdonon alapulón társadalom majdani létrejöttében hisznek, melyben az emberek képességeik szerint dolgoznak és a megtermelt javakból szükségleteik szerint részesednek.
Ez a paradicsomi állapot majd akkor következik be, amikor az ember tudatilag olyan fejlett lesz, hogy ha beszabadul egy ingyenáruházba, akkor is csak azt a két libacombot viszi majd haza, amire az esti vacsorához szüksége van.
Nem rohan haza a hóna alatt két libával, gyorsan elküldeni az asszonyt, a gyerekeket, a sógort meg nászuramat is, hogy ők is spájzoljanak be libából, merthogy ingyen van, és csak az a mienk, ami otthon van a hűtőben.
A klasszikusok megmondták, hogy a fejlődés bár feltartóztathatatlan, de minden dolgok közül leglassabban az emberi tudat fejlődik, ezért hát a kommunizmus hajnali beköszöntésére ne is várjunk. Attól tartok, még vagy kétezer év rámegy a dologra, és Marx még olyan sikerre sem nagyon számíthat, mint kollegája, bizonyos Jézus Krisztus, aki pedig nem csak jutalmat helyezett kilátásba a parttalan szeretet híveinek, de mindenféle rettenetes dolgokkal ijesztgette is őket.
Igaz viszont, hogy Marxot nem feszítették keresztre…
A kommunista fogalmát alapul véve és a tan dogma jellegét tagadva bizonyos hatodik Lenin továbbfejlesztette, és kifejtette, hogy a tőkés osztályt és szövetségeseit úgysem lehet a hatalom és vagyonuk békés átadására szelíd szóval rábírni, ezért hát ha szükséges – és szükséges, erőszakos úton kell elvenni tőlük a tulajdonukat és az így nyert közösségi tulajdon bázisán kell létrehozni a többség társadalmát.
Az ő társadalmi modelljét bolsevizmusnak hívjuk.
Lenin zseniális szervező volt, különösen a hatalom megragadásában jeleskedett, nem véletlen, hogy szerintem az Orbán által vélhetőleg elolvasott három könyv közül az egyik Lenin Sto gyeláty című műve – a másik kettő a Mosó Masa Mosodája és a Labdarúgás, lépésről lépésre.
Viszont a gazdaság megszervezése neki is gondot okozott, ezért Új Gazdaságpolitika címen visszacsempészett egy jó adaggal a régiből, mert hamar rájött, hogy az embereket a zászlólengetésnél sokkal jobban motiválja a gyarapodási vágy, a tulajdonlás öröme.
Aztán jött a polgárháború, jött a tőkésállamok intervenciója, akik siettek igazolni Lenin elméletét, majd jött Sztálin, aki beépítette a Kaukázus egyszerű szemléletét a munkásmozgalomba, és aki nem engedelmeskedett neki, azt minden fakszni nélkül eltette láb alól.
Meg még azokat is, akikről úgy gondolta, hogy esetleg majd nem fognak engedelmeskedni neki, meg még aki arra járt.
A munkásmozgalmat a katolikus egyház mintájára szervezte át, csak nála a katolicizmust az internacionalizmus szó helyettesítette, de ennek a vallásnak vitathatatlanul ő lett a pápája.
Az ő társadalmi modelljét sztálinizmusnak hívjuk, ez a nyers erőszakon alapult és a kétharmadra hivatkozva teremtett egyszemélyi diktatúrát.
Magyarországon a munkásmozgalom azzal a Táncsiccsal indult útjára, akit Petőfiék szabadítottak ki börtönéből, hogy aztán túl sokáig ne élvezze a szabadságot.
Nálunk az orosz típusú kommunista elvek csak az I. világháború után nyertek teret, köszönhetően az Oroszországból hazatért és az orosz polgárháborúban a vörösök oldalán harcoló volt hadifoglyoknak, nameg a vesztett háborúnak.
A kommunisták nálunk akkor jutottak hatalomra, mikor a régi uralkodó osztályok sem gazdasági, sem katonai téren nem tudtak mit kezdeni a nemzetiségi kérdéssel, a katonai vereséggel, sem a lázongó és elégedetlen tömegekkel.
A hatalmuk négy hónapig tartott, ez elég volt arra, hogy a magyar jobboldal vele ijesztgesse a polgárokat, akiket kétségkívül kizökkentettek megszokott életvitelükből a korabeli fülkeforradalom negatívumai.
Aztán menetrendszerűen elveszítettük a következő háborúnkat is, és a győztes szovjet-orosz hatalom hozta magával Sztálin modelljét és helytartóját, Orbán modelljét.
Ez igen rossz hatással volt a magyar néplélekre, melyben a sztálini modell nemigen vert gyökeret, habár a vastaps nem maradt el.
Ennek ellenére errefelé leginkább a szociáldemokrácia volt a favorit, ezt övezte általános elfogadottság, és bár Kádár, mint reálpolitikus soha nem ment nyíltan szembe a szuperhatalommal, de sokat elmond róla, hogy a Kommunista Internacionálé feloszlatása után azonnal feloszlatta a Kommunisták Magyarországi Pártját és helyette megalapította a Békepártot.
56 után se Kommunista Pártot hozott létre, hanem a Magyar Szocialista Munkáspártot, mely célul a szocializmus – a termelőeszközök társadalmi tulajdonán alapuló társadalom – felépítését tűzte célul, ahol a javakból mindenki a társadalmi célokhoz való hozzájárulása alapján részesedik.
A kommunizmust soha nem emlegette rövidtávú célként és úgy társadalma, mint pártja lépésről-lépésre haladt a szociáldemokrácia felé.
A párt maga pedig ezerféle nézet gyűjtőpártja volt, de egy biztos, sem bolsevikok, sem sztálinisták nagy számban nem voltak tagjai között.
Nem véletlen, hogy valamennyi mai párt - beleértve a Fideszt és a Jobbikot is - a hajdani MSZMP köpönyege alól bujt elő, és tagságuk nagy része is ezer szállal kötődik személyileg – ideológiailag hozzá.
Csakúgy, mint a liberálisok, akik szintúgy megjárták a kommunisztikus eszmék Canossáját, csak mára már ezt szeretik elfelejteni, mint ahogy a hajdani szocializmussal kötött kis kompromisszumaikat, a kisírt tanácsi lakásokat és a különféle kedvezményeiket is.
Magyarországon nincs ma a köznapi értelemben vett szélsőbalos kommunista párt, Thürmer családi vállalkozása paródia – különben is, szent meggyőződésem, hogy őt a rendszerváltáskor azért találták ki, hogy ne lehessen a Szocialista Pártot a balszélre szorítani, és legyen, aki az esetlegesen balról támadókat szép ütemesen felmorzsolja.
Vajnai Attila pártja, a Magyarországi Munkáspárt 2006 egy tisztességes marxista párt, amelyik semmiféle szélsőségnek vagy erőszaknak nem híve, az ő elveik bátran vállalhatók és minden demokrata számára tolerálhatók, hiszen a párt zömében idős tagjai is a társadalmi változásokat a fejlődéstől várják, és azért dolgoznak, hogy a kétkezi munkás ne legyen pária a saját országában.
Ki hát akkor ma a kommunista Magyarországon?
Aki hangosabban tudja ordítani a másikról?
Vagy akire irigyek vagyunk?
Vagy ez is csak olyan általános újszitokszó, mint a böszme?
Hemperegni tudnék a röhögéstől, mikor Gyurcsányt lekomcsizzák, vagy a Szocialista Pártra akarják ragasztani ezt a címkét.
Itt neonáci párt létezik a Parlamentben, de kommunista nem, és csak egyetlen pártot lehet a sztálinizmussal hírbe hozni.
Akik kitalálják melyiket, azok között kisorsolom Deutsch Tamás sajátkezűleg írt önéletrajzát.
És akkor most lehet komcsizni, mindenkinek jó egészséget hozzá!
Puputeve
Megjegyzés: Most már tudom, miért szimpatizál Thürmer elnök annyira a Fidesszel.
Koterba.
Írta: Kabai Domokos Lajos
Nem éri el a magyar tömegeket a baloldali rendszerkritika – állítja a Corvinusról eltávolított Böröcz József.
A modern baloldaliság kiskátéját tartja kezében az olvasó, ha egyáltalán tud a létezéséről, s ha egyáltalan meg tudja szerezni. Sietve leszögezem: a Debrecenben, majd az USA-ban, a Johns Hopkins Egyetemen szociológusként végzett, ott, 1992-ben doktori (PhD) fokozatot szerzett, s ma a Rutgers New Jersey Állami Egyetem professzoraként is tanító, idén júniusban a budapesti Corvinus Egyetemről eltávolított Böröcz Józseffel készült interjúkat tartalmazó kötetecskének nincs közük a mai magyar parlamenti ellenzék és értelmiségi holdudvara, sőt a kormánypárti ellenfeleik által a lejáratás szándékával előadott baloldalisághoz. Hacsak nem úgy, hogy a kiadvány minden lapja azt mutatja be:
a kapitalizmusrajongó, megélhetési bal csupán szemfényvesztő módon bitorolja a baloldali jelzőt, és végső soron egy húron pendül a kormányon lévőkkel abban, nehogy feltáruljanak a tömegek kiszolgálatott helyzetének a kapitalizmus rendszerében rejlő okai.
A kiadvány címe: „Ott kívül a magyarázat…”, alcíme: Társadalomkritikai beszélgetések Böröcz Józseffel. Az Eszmélet zsebkönyvek sorozatban jelent meg. Nyolc, esetenként eredetileg nem magyarul készült interjút tartalmaz. Mindegyiket az a szándék hatja át, hogy megértesse a közönséggel: amit Magyarországon baloldali címkével látnak el, az rendszerint „rendkívül nyomasztó, doktriner neoliberális gazdaságpolitikával párosuló, nagyrészt középutas liberális gondolkodásmód”.
Miként az ajánlóban is olvasható: »A társadalom ezzel kapcsolatos fantáziája, dühe, saját ellehetetlenülésének tudata nagyrészt (…) erre a politikára irányul. Mivel semmiféle „baloldali” kritika nem tud érvényesülni, a nép elégedetlenségét antiliberális, szélsőjobboldali és főként, lényegében mindenki által elfogadott konszenzusként, baloldalellenes, politikai irányzatok csatornázzák be. Olyan politikusok, akik végtelenül leegyszerűsített nacionalista és rasszista jelszavakat skandálnak, és így válnak vonzóvá a társadalom leganakronisztikusabb, legkonzervatívabb s történelmi, társadalmi kérdésekben legtudatlanabb, legtanulatlanabb rétegei számára«.
Értelmezésemben, a társadalmi–gazdasági–politikai változásokat igazán akaróknak az lenne az első feladatuk, hogy feltárják a fentieket.
Hogy felülvizsgálják saját – Legyünk jóhiszeműek! – romanticizáló, egyszersmind önáltató álbaloldaliságukat. Méghozzá – a Bekiáltás blog mottója szerint is – a társadalmi SZOLIDARITÁS, a társadalmi IGAZSÁGOSSÁG, a társadalmi EGYENLŐSÉG jegyében. Böröcz mindenekelőtt abban igazít el a múlt történéseihez is fölöttébb kritikusan viszonyulva, hogyan értelmezzük ezeket az eszméket korunk nemzetközi és hazai folyamainak akár konkrét eseményeihez kapcsolódva.
A kötetbe került első interjú 2016 decemberében készült, 2020 októberében az utolsó. A nyolc hosszabb-rövidebb beszélgetés felöleli a szerzőnek, s a vele ellentétes gondolkodású, „krónikus rövidlátás betegségében szenvedő” értelmiségieknek az úgynevezett modernizációhoz (15–20. oldal) való viszonyát, a közép-európai államszocialista rendszerek általa feltárt kettős függőségének (16, 47–49) kérdéseit.
Böröcz több helyen mutatja be a „tőkés-rabszolgatartó világrendszer”-hez (65) kötődő, a gyarmati uralom hamis igazolására kialakult Nyugat-fogalomra alapozott illúzióink természetét (31, 173), az Európai Unióhoz, az Amerikai Egyesült Államokhoz való kritikátlan magatartásunk súlyos következményeit (73). Bírálja a saját „Fehérség”-tudatunkból eredő (37, 51) rasszizmusunkat.
Rámutat arra, hogy a háborúk kirobbantásában milyen szerepük van az üzletileg érdekelt cégek, köztük a hírcsatornák tulajdonosainak, a nyerészkedő politikusoknak, a szakszolgálatok alkalmazottainak, vagyis az egész hadi konglomerátum kiszolgálóinak (119).
Önmagában is beszédes az egyik interjú címe: „Nem az az EU célja, hogy bennünket vagy bárki mást »felemeljen«” (135). De ugyanerről, vagyis a tőke valódi természetéről már a 22. oldalon is értekezik, majd megvilágítja, hogy nyúlta le az EU „lényegében tokkal-vonóval a teljes régiót” (28). Ezen belül elemzi, miért került különösen kiszolgáltatott helyzetbe Magyarország az államszocializmus összeomlását követő időszakban (150). Bemutatja, miért volt érdekelt az Orbán kormány – a mögötte álló jobboldali-konzervatív körökkel és a neoliberális technokrata értelmiség tagjaival együtt – a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhálózatának átalakításában, illetve a Közép-Európai Egyetem (CEU) ellehetetlenítésében (143).
Egymás után veszi górcső alá a belénk rögzült fogalmakat, s mutatja ki – például a 77. oldaltól a tulajdon szentségéhez tapadó hamisságokat, vagy éppen képmutatást. Többek között felhívja a figyelmet az USA eredeti alkotmányában a másik ember tulajdonlására vonatkozó szentségből (79) következő, máig ható ellentmondások, feszültségek figyelmen kívül hagyásának következményeire. Felveti, hogy az USA ,,lecsúszása, vezérszerepének elvesztése a világ szerkezetének milyen átalakulásához vezet”. És persze sokak eddigi értékrendjének megrendüléséhez, ha — miként ez feltételezhető — egy nem európai, sőt egy nem ,,szélsőkapitalista’’ felfogást képviselő,
a kommunista párt által vezetett ország, azaz Kína töltené be a legfőbb globális befolyásoló szerepet (80–82),
amely egyébként 1820-ban is a világgazdasági termelés 34 százalékát adta, mikor a gyarmatosítás csúcsán lévő Nagy-Britannia mindössze tízet (30).
Mondanom sem kell, hogy a fenti hézagos felsorolás nem képes visszaadni a kis kötet számos mellbevágó mondatának hangulatát, hatását. Például így világítja meg a Bekiáltásban nemrégiben általam is megfogalmazott a magyar értelmiség hiteltelenségével kapcsolatos felvetés hátterét: „Figyeljetek – mondják saját társadalmuknak –, ti hülyék vagytok, mi tudjuk, hogy mi a jó. (…) Hát az van, hogy „gyerekek, ti bunkók vagytok”. Ergo, arra az értelmiségre, amely csak ennyivel intézi el a létkérdéseket érintő társadalmi-gazdasági feszültségeket, a kutya sem kíváncsi. Sokak mantrájával ellentétben mondja ki: „Azok körében, akik például az amerikai politikát követik, nincs ember, szerintem, aki komolyan gondolná, hogy létezik olyan, hogy nem az informalitás ural mindent” (22). Aztán itt egy másik beszólása: „azt senki ne gondolja, hogy a német állam másként viszonyul, mondjuk, a Volkswagen-konszernhez, ha megamilliárdos euró-szubvencióról van szó, mint a magyar állam viszonyul a tőkéhez, s ezen belül a belföldi tőkéhez”.
Nem folytatom, mert ha ennyi nem volt elég ahhoz, hogy az olvasó érdeklődését felkeltsem, akkor hiába. De van még egy érvem. Böröcz kötetei nem könnyű olvasmányok. Sem a „Hasított fa” című válogatás (L’Harmattan, 2017) tanulmányai, sem az eredetileg Londonban kiadott, később angolból magyarra fordított, „Az EU és a világ” című, nagy ívű elemzése (Kalligram, 2018), amihez itt található saját korábbi recenzióm, illetve a Le Monde diplomatique számára írt hosszabb sorvezetőm. A most igen kis példányszámban napvilágot látott, már-már pult alól hozzáférhető interjúkötet egyik szerepe az lehet, hogy – a műfaj sajátosságaiból eredően – az átlagos értelmiségi olvasó számára is közérthetőbben magyarázza el a szerző a világ mai komplexitásának kutatása során kialakult felfogását. Hozzáteszem: erre már csak azért is szükség van, mert mindannyiunk kétes dicsőségére Böröcz Józsefet — magyarországi, amerikai, kínai egyetemek tanárát, varsói, potsdami, kölni, lipcsei egyetemek ösztöndíjas vendégkutatóját — most szorították ki a hazai felsőoktatásból. #
CÍMKÉP: Böröcz József szerint a közbeszédet uraló ellenzékinek mutatkozó politikusok és véleményvezérek sugalmazásaival ellentétben „Nem az az EU célja, hogy bennünket vagy bárki mást »felemeljen«”.
Amíg az oldal tulajdonosa nem helyez el itt tartalmat, addig a mai napi leglátogatottabb oldalak listája jelenik meg!
KIEMELT, REKLÁMMENTES OLDALAK
1. Bio vetőmagok saját kertemből
► Teremtés Könyve 1/29. „Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely magot terem és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen".
biovetomag.hupont.hu
2. Bútor, bútorfestés, gyermekbútor, konyhabútor, egyedi bútor, stb.
► Olcsó bútorlap, bútorasztalos - bútorkészítés, szekrény - modern asztalok, fafaragás, beépített bútor ára, használt faipari gépek.
butor-lap.hupont.hu
3. Bevételnövelés a KKV szektorban - Kasza Tamás
► Miért nincs elég bevétel a kkv szektorban az értékesítésből? Kasza Tamás elmondja bevétel növelő tippjeit, amiket több, mint 400 kkv sikeresen használ már. Legyen ÖN a következő!
bevetelnoveles.hupont.hu
4. Nyaralás a Balatonnál!
► Olcsó, de színvonalas szálláshely Fonyódon!
balatonnyaralas.hupont.hu
5. Biatorbágy eladó lakás | Lakás eladó Biatorbágy lakóparkban
► Biatorbágy Lakás Eladó | Új építésű szuper lakás 61 nm + 55nm saját kert
biatorbagy-elado-lakas.hupont.hu
LEGLÁTOGATOTTABB OLDALAK (MAI).
HuPont hirdetési rendszer
1. + Dr. Nem Doktor +
► Dr? Az itt lévő dr-ok jogosultak dr-ként a dr előtag használatára. A doktorokban, tanácsaikban megbízunk. De ön doktor? Nem vagyok Dr. De ettől még tudhatok. Tőlük tanulok 2011 óta. Dr...
dr-nem-doktor.hupont.hu
2. Három szóban el tudom mondani, mit tanultam az életről: mindig megy tovább.
► "A világ minden szépségéért sem akarnám elcserélni az egyéniségemet, még akkor sem, ha nincs benne semmi különös. Én én magam vagyok, és ez több annál, amit néhányan elmondhatnak magukról."
mindigvantovabb.hupont.hu
3. VICTORY DEKOR
► A Nagykanizsán 1994 óta működő Victory Dekor célja vállalkozók, cégek és magánszemélyek reklám,dekorációs igényeinek kielégítése. Bízom benne, hogy hamarosan Önt is elégedett ügyfeleim között köszönthetem.
victorydekor.hupont.hu
4. PRODUCATOR DE GARDURI KOTAJ
► GARDUL DIN PLASĂ DE SÂRMĂ ESTE CEL MAI IEFTIN GARD DIN LUME. LA NOI GĂSIŢI TOATE ELEMENTELE NECESARE, DE LA A LA Z. ŞI CE ESTE MAI IMPORTANT : TOTUL LA PREŢ DE PRODUCĂTOR !
gard.hupont.hu
5. Háztartásigép Szakszerviz
► Indesit, Ariston, Gorenje, Samsung, Whirlpool, Candy, Siemens, Bosch, Zanussi, Electrolux, Szakszerviz. MOSÓGÉP - MOSOGATÓGÉP - SZÁRÍTÓGÉP - VILLANY TŰZHELY - FŐZŐLAP javitás. Elérhetőségeink: 0612420618, 0612746042, 06308944199,
szervizkozpont.hupont.hu
6. ___ KÓTAJI KERÍTÉSGYÁRTÓ ___ MINDEN GYÁRI ÁRON !!!
► A DRÓTKERITÉS A LEGOLCSÓBB KERITÉS A VILÁGON. AMI SZÜKSÉGES HOZZÁ AZT NÁLUNK MEGTALÁLJA A-Z -ig. FÉM, ÉS BETON KERÍTÉSOSZLOPOK, HORGANYZOTT, ÉS ZÖLD DRÓTHÁLÓ, BETON LÁBAZATI ELEMEK, 3D-s KERÍTÉSPANELEK, ÉS KIEGÉSZITŐK.
kerites.hupont.hu
7. Karcagi Kunlovarda - Lovas programok - Vendéglátás - Pihenés
► Lovas programok, lovasoktatás, lovaskocsikázás, relaxációs lovaglás, csikós bemutató hangulatos családi környezetben
kunlovarda.hupont.hu
8. GLUTÉNMENTES ÖVEZET
► Hogyan fogyhatsz 50 felett gluténmentes diétával?
glutenmentesreceptek.hupont.hu
9. A homo digitalis kora
► A homo digitalis, vagyis a modern kor embere a tér és idő szabadságát kapta meg az új évezredben. Ott áll egy forradalmian globális változás küszöbén, ami olyan változásokat generál, mely kétségkívüli hatással lesz az emberi kommunikáció jövőjére.
homodigitalis.hupont.hu
10. Angol nyelvkönyv - azoknak akik szeretnének IGAZÁN jól angolul!
► Sokszor belefogtál már az angol nyelv megtanulásába, de mindig elakadtál? Megvan a megoldás! Ez a nyelvkönyv meg tud tanítani angolul.
angol-nyelvkonyv.hupont.hu
11. CSILLOGÓ képek, feliratok és sok más dolog! Honlapkészítéshez kiegészítők.
► Üdvözöllek az oldalamon! Fotóim, Képeslapjaim Emlékversek, csillogó képek, feliratok, sorelválasztók, és még sok minden...A listát még bővítem, érdemes benézni hozzám!
vajdamariann.hupont.hu
12. Varga Géza: A székely rovásírás
► Nemzeti írásunk teljesebb leírásának vázlata
szekely-rovasiras.hupont.hu
13. Finom ízek varázsa
► Sütemények és ételreceptek saját gyűjteménye
ki-suti.hupont.hu
14. http://tukoraltaltalanyos.hupont.hu/ REJTVÉNYEK KICSIKNEK
► Ezen az oldalon Bibliai ihletésű, rejtvényeket találhattok rejtvénytípusonként csoportosítva.
rejtvenyekkicsiknek.hupont.hu
15. Névnapi verses köszöntők, képeslapok - Pál Júlia tollából
► Különleges, verses névnapi köszöntők, képeslapok, nevek jellemzése, jelentése, saját versek
nevnapikoszontok.hupont.hu
16. MAROSI VÁLLALKOZÁS
► Akció, Kerítésfonatok,csirkehálók, műany.bevont huzalok gyártása, táblás kerítések, rostaszövetek, vadvédelmi hálók, kerítésoszlopok, hegesztett hálók, inox rozsdamentes korlátok. 1211 Budapest, Rézmű utca 1. Tel:06/1-278-2108; Fax:6/1-278-209
marosigyorgy.hupont.hu
17. Cégek
► Cégek költöztetés vagyonvédelem testépítés filmek egészséges életmód
cegoldal.hupont.hu
18. Bio vetőmagok saját kertemből
► Teremtés Könyve 1/29. „Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely magot terem és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen".
biovetomag.hupont.hu
19. Hács története
► Író - szerkesztő: Kubik György
hacstortenete.hupont.hu
20. MaTi-CaR ALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON....
► Új, utángyártott, és gyári alkatrészek elérhető áron Miskolcon. Minden autótípushoz: ALFA/AUDI/BMW/CITROEN/CHEVROLET/DAEWOO/FIAT/FORD/HONDA/KIA/LANCIA/LEXUS/MAZDA/MITSUBISHI/NISSAN/PEUGEOT/RENAULT/SAAB/SEAT/SKODA/VW alkatrészek elérhető áron..
alkatreszekmindenautohoz.hupont.hu
21. Digitális eszközökkel támogatott matematikatanítás alsó tagozaton
► Gyakorlófeladatok matematika tanításhoz, felzárkóztatáshoz, tehetséggondozáshoz
digimatekalso.hupont.hu
22. Érd info
► Minden információt ÉRDről az ÉRDi polgároknak és az ÉRDeklődőknek.
erd.hupont.hu
23. Elektromos kerékpárok legolcsóbban, garanciával. +36/70-701-8435
► E-bicikli, elektromos robogó, elektromos kerékpár, akkumulátor, garancia és folyamatos alkatrész utánpótlás.
elektromosbicikli.hupont.hu
24. MAGYAR Locsolótömlő, ipari tömlő, öntözés, kert, otthon
► locsolótömlő, kerti tömlő, szivattyútömlő, szívótömlő, tömlővég, tömlőösszekötő, tömlőcsatlakozó, szivattyú, gyorscsatlakozó, 1"-os gyorscsatlakozós rendszer, bilincs, szórófej, takaróponyva, szerelvény, Weekend Master, Master Extra, Master Plus, ATS
locsolotomlo.hupont.hu
25. :)☻☺Szelli☺☻(:
► *-*^-^:DRólam látsz egy keveset*-*^-^:D
szelli.hupont.hu
26. Kasza Tamás, Lezárás Specialista Oldala
► Ha már értékesítesz, akkor keress vele pénzt is, ismerd meg a lezárás lépéseit: www.lezarasspecialista.hu
lezarasspecialista.hupont.hu
27. Ez egy régi honlapunk, tekintse meg másik weboldalunkat nagyobb kínálattal:
► www.lampaalkatreszek.hu
lampaalkatreszek.hupont.hu
28. TOYOTA ALKATRÉSZ MISKOLCON! TOYOTA ALKATRÉSZEK AKCIÓS ÁRON!
► Gyári-, utángyártott autóalkatrészek TOYOTA 4-RUNNER, AYGO, AVENSIS, AURIS, CAMRY, CARINA, CELICA, COROLLA, DYNA, HIACE, HILUX, IQ, LAND CRUISER, PICKUP, PREVIA, PRIUS, PREMIO, RAV4, STARLET, URBAN CRUISER, VERSO, YARIS típusokhoz akciós áron!
toyota-alkatreszek.hupont.hu
29. Gipszkartonozás, gipszkarton szerelés Budapest
► Olcsó gipszkartonozás, gipszkarton szerelés Budapest környékén +36 70 282-8829, lakásfelújítás, szobafestés, gipszkarton álmennyezet készítés, tisztasági festés.
gipszkartonszerelese.hupont.hu
30. BABAGYŰJTEMÉNY
► Gazdag Katalin népviseleti és nemzetközi babagyűjteménye - Doll Collection
babagyujtemeny.hupont.hu
31. Védett Föld
► Föld és Természetvédelem: (Védett és kipusztult állatfajok - Védett növényeink) A Tasmán Tigris - (másnéven) - Az Erszényes Farkas. (Veszélyeztetettségi státusz: besorolás)
vedettfold.hupont.hu
32. Szitanyomás,emblémázás,feliratozás reklám textil és papír termékekre
► Direkt nyomás,transzfermatrica,műgyantás 3D matrica
emblemazas.hupont.hu
33. MERCEDES alkatrészek elérhető áron a MaTi-CaR Alkatrészeknél Miskolcon
► Mercedes (A-, B-, C-, E-, G-, M-, S-,Citan,V-class, Sprinter, Vito) gyári- és utángyártott alkatrészek széles választéka
mercedes-alkatreszek.hupont.hu
34. NAPCSILLAG
► HÍREK, ÖSSZEESKÜVÉSEK, FILMMOZAIK, STB.
napcsillag.hupont.hu
35. Sicambria-Alba Regale-Fehérvár, Buda Vetus-Ősbuda-Óbuda
► Királyi fehér fővárosunk Sicambria, Alba Regalis, Fehérvár, Buda Vetus, Ősbuda azaz Óbuda, Szűz Mária sziget, Veteri Pest-Antiqua Pest ősi városaink és múltunk eltitkolt történelmünk kutatásával és feltárásával foglalkozó oldal
albaregalis.hupont.hu
36. OLCSÓ KÖLTÖZTETÉS MAGYARORSZÁG EGÉSZ TERÜLETÉN
► LAKÁS ÉS CSALÁDIHÁZ KÖLTÖZTETÉST, BÚTORSZÁLLÍTÁST, FUVAROZÁST VÁLLALUNK MAGYARORSZÁG EGÉSZ TERÜLETÉN
koltoztetes-magyarorszag.hupont.hu
37. Személyre szabott utazás!
► Utazási tanácsadóként kényelmesebbé és egyszerűbbé teszem a nyaralásod szervezését! Tervezz velem, utazz a nagyilágban és vedd igénybe ingyenes szolgáltatásom! bernadettgyongyosi@gmail.com Tel:20/989-3823
utazasitanacsado.hupont.hu
38. Keller cukrászat honlapja: torták, aprósütemények, pogácsák
► Honlapunkon megnézheti az általunk készített termékek fényképeit és tájékoztatást kap árainkról.
kellercukraszat.hupont.hu
39. Komoly és Komolytalan
► Ahogy a teremtés vagy a rendrakók szerkesztik
latomszol.hupont.hu
40. Nagy;és kis macskafélék
► HA ÉRDEKELNEK A MACSKÁK AKKOR ITT A HELYED!!!
jankamarci.hupont.hu
41. Naturcolor közelebb hoz az Egészségesebb környezethez.
► Álláskereső Ausztriában, Absolulte Live,Power Fruit, Akció, Bio, Ezüst, Festék, Háztartási, Hobby, jobsuche, jobanzeigen,Wohnung suche, lakk, Stellenangebot, web shop, Réz, Tanácsadás
multimix.hupont.hu
42. Pavilon Sátor IPARI Rendezvény Garázs Sátor. Vattacukor és PopCorn gépek.
► PAVILON SÁTOR, PONYVAGARÁZS, SÁTORGARÁZS, GARÁZS, SÖRSÁTOR, PIACI SÁTOR, RENDEZVÉNYSÁTOR. GÁZ/12V - 220V ELEKTORMOS VATTACUKOR GÉP, ÉS 220V POP-CORN GÉP
pavilon.hupont.hu
43. Dr. Estók Bertalanné Olivia honlapja
► Élményeim...
esolivia.hupont.hu
44. Jogi tanácsadás, Ingatlanjog, Családjog budapesti ÜGYVÉD
► Ingatlan Adásvételi-Ajándékozási/ Házassági szerződés, Vagyonmegosztás, családjog, öröklésjog Dr. Mohos Gábor ügyvéd Budapest XIII. 06-20 354 8963
jogimegoldasok.hupont.hu
45. Vörösrózsa álmai Versek,gondolatok,természet
► Ez egy szerény,de szeretettel írt oldal
vorosrozsaalma.hupont.hu
46. Születésnapi köszöntő képeslapok,Névnapra virágok,png képek,
► Izabella képei
bellakep.hupont.hu
47. Szélvédőjavítás, szélvédő javítás Budapest
► Szélvédő javítás Budapest és szélvédő csere 06 70 602 6000, akár 8000 Ft-tól, helyszíni kőfelverődés javítás hétvégén is!
szelvedojavitasa.hupont.hu
48. Andi77 tuti tárkonyha
► Kipróbált, ismert, könnyen elkészíthető finomságok receptjeit gyüjtöttem össze
andi-tutireceptek.hupont.hu
49. “Gyógyszerekre nincs mindig szükség, de a gyógyulásba vetett hitre igen.”
► “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság között. A miénk a döntés, nem pedig bárki másé.” (Richard Bach: Illúziók)
erzso-gyogyasz.hupont.hu
50. Ló és Lovasa
► Nincs nála hatalmasabb, gyorsabb, gyengédebb, lenyűgözőbb...
loeslovasa.hupont.hu
51. Szeged Szállás -PETI APARTMAN -SZEGED SZÁLLÁS , Szeged szálláshelyek
► Szeged szállás , Szeged szállás olcsó, olcsó szállás Szeged : Szálláshely sok van Szegeden, de Peti Apartman csak egy. Válassza a Peti Apartmant Szegeden, ha jó és olcsó szállást keres !magánszállás,szegedi szállások, szálláshelyek ,
csabaszallas.hupont.hu
52. 1526 Magyarországa és az 1526. évi mohácsi csata - Botlik Richárd
► A 2017 októberében és 2025 áprilisában, pdf formátumban megjelent e-book teljes szövege olvasható, korlátlanul másolható, letölthető
mohacsicsata.hupont.hu
53. TÖRÖKSZENTMIKLÓSI RÓMAI KATOLIKUS PLÉBÁNIA HONLAPJA
► 5200. TÖRÖKSZENTMIKLÓS, SZENT MIKLÓS TÉR 1. TELEFON/FAX: +3656 390-395 IRODA TELEFONSZÁMA: +36309745488 EMAIL CÍM: rkplebaniatmiklos@freemail.hu
rkplebania.hupont.hu
54. BETEKINTÉS AZ ÓVODAI ÉLETBE - Goró Erzsébet óvónő
► " Gyermekkorunk jelei ott maradnak életünk helyszínein, ahogy a virág illata is ott marad a szobában, amit díszített" - Chateubriand
ovodaivilag.hupont.hu
55. ÜDVÖZÖLJÜK A NAGYSZÉNÁSI SE DIÁK BIRKÓZÓ KLUB WEBOLDALÁN
► Nagyszénás, Táncsics M. u. 24/1
nagyszenas-se.hupont.hu
56. TEMATIKUS HITTAN
► Személyek, fogalmak gyakran előforduló tárgyak, szimbólumok gyűjteménye, melyeket a rejtvényeimből válogatok keresztény hitoktatók és tanítványaik részére.
tematikushittan.hupont.hu
57. Piroska Transport Tüzép 06 /20/ 9 412 922
► Tisztelt Vásárlóink a Piroska Transport Kft azaz a Piroska kő telep, mely a 32 - út mellett a Nagysándor József út és a Thököly úti körforgalom után Zagyvarékas irányában helyezkedik el, az építőanyag áremelések ellenére sem emelte árait.
piroskatrans.hupont.hu
58. Veszélyes fakivágás Budapesten
► Veszélyes fakivágás Budapesten biztonságosan, garanciával +36 70 272 0149, minőségi szerszámok, elérhető ár, irányított fadöntés alpintechnikás favágás, email: krisztiankaroly77@gmail.com
fakivagasbudapest.hupont.hu
59. Víz- gáz- fűtésszerelés Budapesten, fűtéskorszerűsítés!
► FŰTÉSKORSZERŰSÍTÉS kondenzációs gázkazán telepítésével, kéménybéleléssel, engedélyeztetéssel. Családi ház, lakás, iroda épületgépészeti tervezése, szerelése!
cirkomester.hupont.hu
60. Látogatottságnövelés Ingyen és Hatékonyan! Több honlap látogató ingyen!
► Itt bevált látogatottság növelési tippeket találhatsz és feliratkozhatsz az ingyenes tanfolyamra! Tedd eredményessé a HuPont.hu weboldalad!
latogatottsagnoveles.hupont.hu
61. Tortenetek mutansokrol,termeszet feletti lenyekrol es mas furi dolgokrol!
► A honlapra heti szinten jonnek az uj szerkesztesek. Figyeld, hogy mi tortenik kedvenc szereploiddel es menj ra a Kitalalt tortenetek, kitalalt szereplokkel cimu oldalra, hidd el megeri! Jo szorakozast!!! XD
kitalalt-tortenetek.hupont.hu
62. Egyedi konyhabútor készítés Budapesten +36 70 243 9439
► Egyedi konyhabútor készítést vállal Budapesten Fogas Zoltán asztalos mester +36 70 243 9439. Akció: modern konyhabútor, elemes konyhaszekrény
egyedikonyhabutorkeszites.hupont.hu
63. BoTi Műszaki Üzletház Jánkmajtis // Vendégház // Sátras kölcsönző
► Egy igazi szatócs bolt, ahol a lehetetlent azonnal megoldjuk, a csodára egy picit várni kell. Családi vállalkozás 1996 óta.
botijank.hupont.hu
64. HATODIK NAPON
► HÍREK, ÖSSZEESKÜVÉSEK, FILMMOZAIK, STB.
hatodiknapon.hupont.hu
65. Csak foci
► Az egész foci, semmi más
csakfoci.hupont.hu
66. Vasaji László Erdészeti Csemetekert és Csomagküldő Szolgálat - Dunavecse
► Akác, Csodaszép sövény, Pusztaszil, Nemesnyár, Vénic szil, Jegenyenyár, Rendelés: csemetekert.dunavecse@gmail.com +36-30/363-35-93 Átvétel: Dunavecse, Rákóczi út 15. (+36-70/953-81-26) vagy Kecskemét, Bódog sor (30/424-03-34)
akaccsemete.hupont.hu
67. fejtsd meg a BIBLIÁT :-) :-)
► Tegyük vonzóvá, és érdekessé azt a tanítást, amely a szívünkbe ültetve tud csak gyümölcsözővé válni!
biblikusrejtvenyek.hupont.hu
68. Olcsó termőföld szállítás Budapest környékén
► Akár 1 m3, olcsó termőföld szállítás Budapesten és környékén 06 30 90 30 300!
termofoldszallitasa.hupont.hu
69. Magyarország képeslapokon
► Magyarország települései képeslapokon
mokepeslapok.hupont.hu
70. Sóder árak, sóder szállítás Budapest
► Sóder árak, sóder szállítás Budapest és környéke +36 21 300 7129 akár 1 m3 olcsó sóder!
soderarak.hupont.hu
71. A földrajz
► .
foldrajzkrisz.hupont.hu
72. PALOTÁS Számítástechnikai és Területrendezési Betéti Társaság
► A társaság fő tevékenysége: megyei területrendezési terv készítése, módosítása, települések településrendezési tervének, valamint módosításának készítése, telepítési tanulmányterv, beépítési terv és javaslat készítése, továbbá szoftverfejlesztés.
palotasbt.hupont.hu
73. HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY
► A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.
harmashatarhegy.hupont.hu
74. Hy! Emo modellek minden mennyiségben ;D
► Hello! Üdv. Katinkaa és Cintikee oldalán :9 Reméljük tetszeni fog :9
emocsajokfiuk.hupont.hu
75. Eladópont
► +36 30 494 1848 53gyula19@freemail.hu
eladopont.hupont.hu